Często, jako integratorzy, pytani jesteśmy: ile kosztuje inteligentny dom? Niestety samo pytanie, nie podparte dodatkowymi informacjami, nie jest wystarczające, abyśmy mogli konkretnie na nie odpowiedzieć.
Każdym dom jest inny i nie chodzi tu tylko o jego wielkość, ale również o przeznaczenie pomieszczeń, ich rozmieszczenie, ilość pięter i wiele innych rzeczy. Należy również pamiętać, że wymagania mieszkańców związane z jego funkcjonalnością są też bardzo różne. Dlatego jeśli integrator nie uzyska kilku dodatkowych wskazówek, nie będzie w stanie odpowiedzieć na przedstawione na początku pytanie. W naszym wpisie przedstawimy najbardziej niezbędne informacje, potrzebne integratorowi do wyceny inteligentnego domu.
Określ potrzeby, dołącz projekt
By firma integrująca systemy domowej automatyki była w stanie dokładnie wycenić koszt, niezbędny do zrealizowania inteligentnego domu, potrzebuje dwóch ważnych elementów. Po pierwsze są to określone wymagania klienta dotyczące funkcji inteligentnego domu. Drugim zaś elementem, który ułatwi pracę, jest projekt architektoniczny inwestycji.
Dlaczego potrzebny jest projekt architektoniczny?
Projekt jest konieczny do przygotowania wyceny. Informacje w nim zawarte pozwalają integratorowi rozplanować rozmieszczenie wszystkich urządzeń przeznaczonych do systemu oraz dają pogląd, jak rozmieścić odpowiednio okablowanie. Poniżej wyszczególnimy informacje, które są najbardziej pomocne przy wycenie inteligentnego domu a które integrator bez problemu wyczyta z naszego projektu. Oczywiście czasem sam projekt może być w różnym stadium powstawania, więc nie zawsze wszystkie poniższe informacje się na nim znajdą, jednak nawet mimo braków, integrator będzie mógł wyczytać z niego wiele cennych wskazówek.
- Wielkość pomieszczeń, ich rozmieszczenie oraz przeznaczenie – dzięki tym informacjom integrator wie, ile urządzeń i jakiego rodzaju należy wykorzystać realizując daną inwestycję. Może też zaproponować wiele ciekawych rozwiązań zgodnych z potrzebami domowników.
- Umiejscowienie urządzeń elektrycznych (światła, tv, sprzęt audio itp.) – ta informacja pozwoli rozplanować przebieg okablowania systemu domowej automatyki oraz rozmieścić potrzebne urządzenia, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całej instalacji
- Rozmieszczenie okien i drzwi oraz obecność rolet, plis lub zasłon – znając rozmieszczenie tych urządzeń można zaplanować instalacje potrzebne do automatycznego sterowania nimi oraz między innymi wybrać drzwi, w których zainstalowane zostaną zamki elektryczne bądź kontrola dostępu.
- System HVAC – źródła ogrzewania, sposoby przekazywania ciepła na budynek, klimatyzacja (liczba splitów, informacja czy jest wentylacja wymuszona) – bardzo ważne informacje, od których zależy, jak w systemie zostanie zaprogramowane sterowanie ogrzewaniem w domu, dzięki nim system będzie mógł w bardziej efektywny sposób dbać o odpowiednią temperaturę w pomieszczeniach, a także o odczuwalną oszczędność energii.
- Plan zagospodarowania terenu – inteligentny dom to nie tylko funkcje dostępne wewnątrz budynku, ale również wiele możliwość na terenie otaczającym dom. Znając założenia, a tym bardziej plan przestrzenny, integrator może rozplanować odpowiednie instalacje, które potrzebne będą np. do: sterowania oświetleniem, automatycznego podlewania ogrodu, czy dodatkowych funkcji w basenie.
Więcej szczegółów – dokładniejsza wycena
Należy pamiętać, że im bardziej szczegółowo zostaną określone wymagania i oczekiwania wobec systemu domowej automatyki, tym dokładniej integrator będzie mógł wycenić całość. Niezwykle pomocny będzie przy tym właśnie projekt.
Oczywiście bez projektu można podać orientacyjną cenę za taki system, jednak w tym przypadku niezbędne będzie jak najdokładniejsze określenie swoich oczekiwań oraz potrzeb wobec przyszłego inteligentnego domu oraz przynajmniej przewidywana liczba obwodów. Pamiętajmy, że nie ma uniwersalnej ceny na system inteligentnego domu, a szacunki, że kosztuje on dodatkowe 100 czy 200 zł za m2, można wsunąć między bajki. Jest tak wiele czynników wpływających na jego cenę, że nie ma możliwości stworzenia uniwersalnej oferty.